­

הרשמה לאתר

להמשך תהליך הרכישה עליך להיות רשום באתר

כניסת משתמשים רשומים

שם משתמש (דוא''ל) *
סיסמא *
arrow Iconהתחבר שכחתי סיסמא


הרשמה לאתר


הרשם לאתר על מנת לרכוש תקנים, להרשם להדרכות המכון ולהשאר מעודכן בכל הנעשה בעולם התקינה. לאחר הרשמה תוכל לצפות בתקנים שלך באיזור האישי באתר, לרכוש קרדיט או תקליטורי תקנים ועוד




arrow Iconהרשמה
תקנים בסל הקניות שלך
סה"כ: ש"חלתשלום

מילון מונחים תוצאות

 

מילון טכנולוגיות המידע
חפש

מבני ידע וייצוג ידע נמצאו 37 מונחים

  • עובדה fact

    בבינה מלאכותית, טענה על אודות ישות בעולם הממשי או המושגי, שתקפותה מתקבלת, בדרך-כלל.
    הערה:
    ניתן לראות עובדה כִּסברה בעלת גורם-ודאות גבוה.

     

  • סברה belief

    בבינה מלאכותית, טענה על אודות ישות בעולם הממשי או המושגי, שתקפותה נמדדת על ידי גורם ודאות.
    הערות:
    1. סברות עוזרות להסיק מסקנה מיֶדע לא-שלם.
    2. סברה בעלת גורם-ודאות גבוה ניתן לראות כעובדה.

  • גורם וודאות, גורם סמך certainty\confidence factor

    ערך המיוחס לתקפות של טענה כגון היפותזה, סברה, כלל-הסקה, או מסקנה מההסקה.
    הערה:
    הערך נמצא בטווח שבין שגוי לחלוטין לבין אמיתי לחלוטין.

     

  • קבוצה מטושטשת fuzzy set

    קבוצה לא-קלאסית שבה לכל איבר מסומך מספר, בדרך-כלל בין 0 ל1-, המציין את מידת שייכותו לקבוצה.

  • לוגיקה מטושטשת fuzzy logic

    לוגיקה לא-קלאסית שבה מייחסים גורמי ודאות מסוימים לעובדות, לכללי הסקה ולכמָתים (quantifiers).

  • עצם, אובייקט object

    בבינה מלאכותית, ישות פיזית או מושגית היכולה להיות בעלת תכונה אחת או יותר.
    הערה:
    היחס בין עצם לבין עצמים מוחסנים אחרים, ייקבע בדרך כלל באמצעות היסקים סמליים או יוחסות (relations).

     

  • סכמה schema

    בבינה מלאכותית, דרך פורמלית לייצוג מידע אודות מושג פשוט, ישות או סוג של עצמים, על ידי שימושיהם האפשריים.
    הערה:
    הסכמה מורה על דרכים לשימוש במושג. אין היא מתארת הֶדגֵמים (instances) טיפוסיים של המושג.

  • דגם, תבנית pattern

    בבינה מלאכותית, קבוצת מאפיינים ויוחסותיהם המשמשים לזיהוי ישות בהקשר נתון.
    הערה:
    מאפיינים אלה עשויים לכלול צורה גאומטרית, קול, תמונה, אות או טקסט.

  • דפוס, תדמית template

    דגם-ייחוס שמשווים אותו עם ישות שיש לזהותה כולה או חלקה.
    הערה:
    בדפסים משתמשים לזיהוי תווים, לגילוי מטרות, לזיהוי דיבור וכדומה.

  • רשת סמנטית semantic network

    ייצוג-ידע מבוסס-מושגים שבו עצמים או מצבים נראים כצמתים המחוברים על ידי מקשרים המציינים את היוחסות בין צמתים שונים.

     

  • עץ ידע knowledge tree

    רשת סמנטית מִדרגית, המיוצגת על ידי גרף מְכוּוָן דמוי-עץ.

  • ירישה inheritance

    בבינה מלאכותית, בייצוג-ידע מִדרגי, קבלת אופייני מחלקה על ידי תת-מחלקה אחת או יותר שלה, כברירת מחדל.

  • מסגרת frame

    בבינה מלאכותית, ייצוג ידע כְּווּן-נתונים הַמְּסַמֵּךְ עצם אל אוסף מאפיינים, שכל אחד מהם מוחסן בתא המיועד לכך, הקרוי חריץ.

     

  • חריץ slot

    בבינה מלאכותית, רכיב של מסגרת המשמש להחסנת מאפיינים, כגון שמות-עצמים, תכונות מיוחדות המכונות פָּנים(facets) , ערכים, ומצביעים למסגרות אחרות. 

  • תסריט script

    ייצוג-ידע המשתמש בסדרות-אירועים שנקבעו מראש, כדי לקבוע את תוצאות ההידודים (interactions) בין ישויות ידועות.
    הערות:
    1. האירוע מיוצג על ידי מעמדים, תפאורות תפקידים תמטיים (נושאיים) ואבזרי תפאורה (props).
    2. התסריט הוא כְּוון-אירועים בניגוד למסגרת שהיא כְּוונת-נתונים ומשקפת נקודת זמן נתונה.

     

  • תפקיד תמטי thematic role

    קבוצת תִפקודים שישות יכולה לבצע במהלך תסריט.
    הערה:
    שחקנים ממלאים תפקידים תמטיים (נושאיים) כגון: נהג, מלצר, רופא.

  • אביזר תפאורה prop

    ישות שאיננה משתתפת באופן פעיל במהלך התסריט.

  • תפאורה setting

    חלק מתוך התסריט הכולל אבזרי תפאורה.

  • מעמד, אפיזודה scene\ episode

    בבינה מלאכותית, בייצוג-ידע מבוסס-תסריט, סדרה מוכרת של פעולות או אירועים טיפוסיים.
    דוגמה: בתסריט "מסעדה", אפשר למצוא את המעמדים האלה:
    כניסה, הזמנה, אכילה, תשלום ויציאה.

  • פעולה action

    בבינה מלאכותית, בייצוג-ידע מבוסס-תסריט, פעולה המבוצעת על ידי שחקן.

  • שחקן actor

    ישות הממלאת תפקיד תמטי (נושאי) בתסריט.
    דוגמות: נהג, מלצר, רופא.

  • ידע הכרזתי declarative knowledge

    ידע המיוצג על ידי עובדות, כללים ומשפטים מתמטיים.
    הערה:
    בדרך כלל יש לתרגם את הידע ההכרזתי לידע נוהלי לפני עיבודו.

  • ידע נהלי procedural knowledge

    ידע המציין במפורש את הצעדים הנדרשים כדי לפתור בעיה או כדי להשיג מטרה.
     

  • ידע מהדר compiled knowledge

    ידע הכרזתי שתורגם לידע נוהלי המוכן לעיבוד
    על ידי מחשב.

  • מטא-ידע metaknowledge

    ידע על אודות המבנה, השימוש והבקרה של ידע. 
    הערה:
    מטא-ידע יכול לשמש כמנגנון בקרה יעיל במערכות מומחה ובמערכות מבוססות-ידע אחרות. 

  • כלל\טענת "אם-אז" if-then rule \statement

    כלל לוגי פורמלי הכולל חלק "אם" המייצג את ההנחה או את התנאי וחלק "אז" המייצג את המטרה או את הפעולה לביצוע, כאשר חלק "אם" הוא "אמת".

  • חלק "אם", חלק ההנחה, חלק התנאי left-hand side\ premise part\ condition part

    קבוצת עובדות או טענות בחלק "אם" של כלל "אם-אז".

  • חלק "אז", חלק המסקנה, חלק הפעלה right-hand side\ conclusion park\ action part

    קבוצת עובדות או טענות בחלק "אז" של כלל "אם-אז".

  • כלל יצור production rule

    כלל "אם-אז" לייצוג ידע במערכת מבוססת-כללים.

  • מטא-כלל metarule

    כלל המכתיב את התנאים, את הסדר ואת האופן שבהם יש להחיל כלל אחר או קבוצת-כללים נתונה.
    הערה:
    מטא-כלל יכול לשמש כמנגנון בקרה יעיל במערכות מומחה ובמערכות מבוססות-כללים.

  • כלל אילוץ constraint rule

    כלל המגביל את חיפוש הפתרון בחלק מסוים של מרחב הבעיה.
    הערה:
    כלל-אילוץ יכול לשמש כמנגנון בקרה יעיל במערכות מומחה ובמערכות מבוססות-כללים.

  • שפעל, שפעל כלל to) fire)

    תיחל פעולה המוגדרת על ידי כלל, כשהתנאי הנאמר בכלל התמלא. 

  • שפעול מרבב multiple firing

    שפעול כלל יותר מפעם אחת כדי לגשת למידע שוב ושוב באותה יַעֲצָה (consultation).

  • שפעול activation

    בבינה מלאכותית, פעולה המאפשרת שפעול כלל או קריאה לתוכנית מחשב.

  • אפשרות-עקוב tracing facility

    בבינה מלאכותית, בשפת-תכנות כְּווּנַת-ידע או בכלי תכנות כְּווּן-ידע, אמצעי להצגת הכללים המבוצעים יחד עם ערכי המשתנים שמשתמשים בהם.

  • שדון demon\ daemon

    נוהל הנכנס לפעולה בלי להיקרא במפורש כאשר מתרחשים שינוי, תוספת, מחיקה או אירוע אחר.

  • סדר-יום agenda

    רשימת פעילויות ממתינות, מסודרת לפי קדימויות.
    הערה:
    בבינה מלאכותית, פעילויות כאלה נכללות ביישום של חלקי ידע מסוימים.